Twitter

Thursday, August 8, 2019

Parashat Devarim/ Tisha Bav

Parashat Devarim/ Tisha Bav

http://arikahn.blogspot.com/2019/08/parashat-devarim-tisha-bav.html

 

 

 


The Halachic Authority of the Arizal; A Case Study

 

 

 

 

 

 

Audio

A Dignified Legacy

 

Fungible Time

 

"When are we Getting Married Already?"

 

A Lesson in Leadership

 

Eleven Days (audio)

YouTube

 

Leaving Horeb

 

Instilling Faith

 

A Just Society

 

Antecedent of Destruction (audio)

Antecedent of Destruction -YouTube:

 

 

Leadership Crisis Redux

 

The Unbearable Heaviness of Being Moshe

 

Sources of Hatred (11 years ago)

 

The Source of Hatred (17 years ago)

 

שתים מקרא ואחד רש״י

 

Essays

 

Feeling Small(with Hebrew sources)

Feeling Small

The Words of Moses

The Unbearable Heaviness of Being Moshe

It's About Time

The Price of Hatred

 

 

 

 

 

Tisha Bav Audio


17th Day of Tammuz - 3 Weeks – Tisha B’Av

https://arikahn.blogspot.com/2020/07/17th-day-of-tammuz-3-weeks-tisha-bav.html

 

1.  Antecedent of Destruction

2.  Bava Ben Buta; The Blind Man who saw the Impending Churban

3.  Because of a Rooster and a Hen?

4.  Commandments as a replacement for Holiness

5.  Eleven Days

6.  Exile

7.  Feeling Small

8.  From Churban to Holocaust and the Creation of a Modern Midrash (93 Beis Yakov Girls)

9.  Give Me Yavne (and ....)

10.               Halachic Underpinnings of the Laws of the 3 Weeks

11.               Hatred and Holiness

12.               Infinite Value

13.               Inverting the Letters

14.               Joy Eclipsed

15.               Kinnah #4: Separation Anxiety

16.               Laughter and Tears

17.               Leaving Torah

18.               Loving Jews

19.               Music during the Omer

20.               One day the angels came …and Satan also came with them

21.               Playing Hide and Seek with God (Tisha Bav)

22.               Rabbi Tzadok; Feeling the Pain of the Community

23.               Seeing the Beit Hamikdash from Above

24.               Shabbat Mikdash and Churban

25.               Sounds of War

26.               Sources of Hatred

27.               Sparks in the Straits: Inspiration for the Three Weeks with Rabbi Ari Kahn

28.               The Carpenter, the Apprentice, and his wife. (The Moment the Churban was decreed)

29.               The Golden Calf and the Red Heifer

30.               The Implications of Hester Panim and Gilui Shekhina

31.               The Oldest Hatred Redux

32.                  The Red Line

33.               The Sins which caused the Churban

34.               Tisha Bav , the 17th of Tammuz and mistaken calculations

35.               Tisha bav chilul Hashem and Churban

36.               Tu Bav

37.               Unexpected Consequences

38.               Unpredictability 

39.               What If...

40.               When Tisha B'Av Falls on Shabbat (are marital relations allowed)

41.               Why Two Rebukes?

42.               אחרי ט׳ באב

43.               גילוח בימי העומר

44.               העלייה של רבי זירא

45.               מיעוט בשמחה

46.               שבוע שחל בו ט' באב

47.               שנאה ואהבה במכירת יוסף -שיעור לט' באב

48.               תשעה באב בשבת

YouTube

Antecedent of Destruction

 

Sparks in the Straits: Inspiration for the Three Weeks with Rabbi Ari Kahn

Tuesday, August 6, 2019

Do Pregnant Women, or (slightly) sick People Fast - on a Tisha Bav Nidche

ט׳ בְּאָב שֶׁחָל לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת וְנִדְחָה לְיוֹם רִאשׁוֹן
1.   שולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנא סעיף ד
לְאַחַר הַתַּעֲנִית מֻתָּר לְסַפֵּר וּלְכַבֵּס מִיָּד. וְאִם חָל תִּשְׁעָה בְּאָב בְּיוֹם רִאשׁוֹן אוֹ בְּשַׁבָּת וְנִדְחָה לְאַחַר הַשַּׁבָּת, מֻתָּר בִּשְׁתֵּי הַשַּׁבָּתוֹת, בֵּין שֶׁקֹּדֶם הַתַּעֲנִית בֵּין שֶׁאַחֲרָיו. וְיֵשׁ מִי שֶׁאוֹמֵר שֶׁנָּהֲגוּ לֶאֱסֹר כָּל שָׁבוּעַ שֶׁלְּפָנָיו, חוּץ מִיּוֹם ה׳ וְיוֹם ו׳הַגָּה: וְנוֹהֲגִין לְהַחְמִיר מִתְּחִלַּת רֹאשׁ חֹדֶשׁ לְעִנְיַן כִּבּוּס, אֲבָל תִּסְפֹּרֶת נוֹהֲגִים לְהַחְמִיר מִי״ז בְּתַמּוּז )מִנְהָגִים(.
2.   שולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנב 
סעיף י -אִם חָל תִּשְׁעָה בְּאָב בְּאֶחָד בְּשַׁבָּת, אוֹ שֶׁחָל בְּשַׁבָּת וְנִדְחָה לְאַחַר הַשַּׁבָּת, אוֹכֵל בָּשָׂר וְשׁוֹתֶה יַיִן בַּסְעֻדָּה הַמַּפְסֶקֶת, וּמַעֲלֶה עַל שֻׁלְחָנוֹ אֲפִלּוּ כִּסְעֻדַּת שְׁלֹמֹה בְּעֵת מַלְכוּתוֹ. מִיהוּ צָרִיךְ לְהַפְסִיק מִבְּעוֹד יוֹם (סְמַ״ק).
סעיף יב-  אֵין אוֹמְרִים תְּחִנָּה עֶרֶב תִּשְׁעָה בְּאָב בְּמִנְחָה, מִשּׁוּם דְּאִיקְרֵי מוֹעֵד; וְאִם הוּא שַׁבָּת, אֵין אוֹמְרִים צִדְקָתְךְ (מַהֲרִי״ל וּמִנְהָגִים).
3.   שולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנג 
סעיף ב -תִּשְׁעָה בְּאָב, לֵילוֹ כְּיוֹמוֹ לְכָל דָּבָר; וְאֵין אוֹכְלִים אֶלָּא מִבְּעוֹד יוֹם, וּבֵין הַשְּׁמָשׁוֹת שֶׁלּוֹ אָסוּר כְּיוֹם הַכִּפּוּרִים. {הַגָּה: וּמֻתָּר בִּרְחִיצָה וְסִיכָה וּנְעִילַת הַסַּנְדָּל עַד בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת, מִיהוּ בַּחֹל נוֹהֲגִין לַחֲלֹץ מִנְעָלִים קֹדֶם שֶׁיֹּאמַר בָּרְכוּ, וְאִם הוּא שַׁבָּת חוֹלְצִים לְאַחַר בָּרְכוּ מִלְּבַד שְׁלִיחַ צִבּוּר שֶׁחוֹלֵץ קֹדֶם בָּרְכוּ (הַגָּהוֹת מַיְמוֹנִי) רַק אוֹמֵר תְּחִלָּה: הַמַּבְדִּיל וְכו׳ (מִנְהָגִים בְּשֵׁם מהרא״ק)וְנָהֲגוּ שֶׁלֹּא לִלְמֹד בְּעֶרֶב תִּשְׁעָה בְּאָב מֵחֲצוֹת וָאֵילָךְ, כִּי אִם בִּדְבָרִים הַמֻּתָּרִים בְּתִשְׁעָה בְּאָב; וְלָכֵן אִם חָל בְּשַׁבָּת אֵין אוֹמְרִים פִּרְקֵי אָבוֹת (מַהֲרִי״ל וּמִנְהָגִים)וְכֵן לֹא יְטַיֵּל עֶרֶב תִּשְׁעָה בְּאָב.
4.   שולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנד 
סעיףה- עֻבָּרוֹת וּמֵינִיקוֹת מִתְעַנּוֹת בְּט׳ בְּאָב, וּמַשְׁלִימוֹת כְּדֶרֶךְ שֶׁמִּתְעַנּוֹת וּמַשְׁלִימוֹת בְּיוֹם כִּפּוּר; אֲבָל בְּג׳ צוֹמוֹת אֲחֵרִים פְּטוּרִים מִלְּהִתְעַנּוֹת, וְאַף עַל פִּי כֵן רָאוּי שֶׁלֹּא תֹּאכַלְנָה לְהִתְעַנֵּג בְּמַאֲכָל וּבְמִשְׁתֶּה, אֶלָּא כִּדֵי קִיּוּם הַוָּלָד {וְעַיֵּן לְעֵיל סי׳ תק״נ סָעִיף סעיףו-חַיָּה כָּל שְׁלֹשִׁים יוֹם, וְכֵן חוֹלֶה שֶׁהוּא צָרִיךְ לֶאֱכֹל, אֵין צָרִיךְ אֹמֶד אֶלָּא מַאֲכִילִין אוֹתוֹ מִיָּד, דְּבִמְקוֹם חֹלִי לֹא גָּזְרוּ רַבָּנָן. הַגָּה: וּמִיהוּ נוֹהֲגִין לְהִתְעַנּוֹת כָּל זְמַן שֶׁאֵין לָהֶם צַעַר גָּדוֹל שֶׁהָיָה לָחוּשׁ לְסַכָּנָה, וְהַמֵּקֵל לֹא הִפְסִיד.
5.   שולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנו 
לֵיל תִּשְׁעָה בְּאָב שֶׁחָל בְּאֶחָד בְּשַׁבָּת, כְּשֶׁרוֹאֶה הַנֵּר אוֹמֵר: בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ; וְאֵין מְבָרֵךְ עַל הַבְּשָׂמִים. וּבְלֵיל מוֹצָאֵי תִּשְׁעָה בְּאָב מַבְדִּיל עַל הַכּוֹס וְאֵינוֹ מְבָרֵךְ, לֹא עַל הַנֵּר וְלֹא עַל הַבְּשָׂמִים.
6.    שולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנ"ח
במוצאי תשעה באב אין אוכלין בשר, וּבוֹ סָעִיף אֶחָד
(א) בְּתִשְׁעָה בְּאָב לְעֵת עֶרֶב הִצִּיתוּ אֵשׁ בַּהֵיכָל וְנִשְׂרַף עַד שְׁקִיעַת הַחַמָּה בְּיוֹם עֲשִׂירִי, וּמִפְּנֵי כָּךְ מִנְהָג כָּשֵׁר שֶׁלֹּא לֶאֱכֹל בָּשָׂר וְשֶׁלֹּא לִשְׁתּוֹת יַיִן בְּלֵיל עֲשִׂירִי וְיוֹם עֲשִׂירִי. {הַגָּה: וְיֵשׁ מַחְמִירִין עַד חֲצוֹת הַיּוֹם וְלֹא יוֹתֵר (הַגָּהוֹת מַיְמוֹנִי); אִם חָל תִּשְׁעָה בְּאָב בְּשַׁבָּת וְנִדְחָה לְיוֹם א', מֻתָּר לֶאֱכֹל בָּשָׂר וְיַיִן יוֹם ב', אֲבָל בַּלַּיְלָה אָסוּר מִפְּנֵי אֲבֵלוּת שֶׁל יוֹם (מַהֲרִי"ל).}
7.    שולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנ"ט
מנהגי תשעה באב ודין מילה בתשעה באב, וּבוֹ י׳ סְעִיפִים
(א) חָל תִּשְׁעָה בְּאָב בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת, אֵין אוֹמְרִים צִדְקָתְךָ בְּמִנְחָה בְּשַׁבָּת. {הַגָּה: וּמַבְדִּילִין בַּלַּיְלָה בַּתְּפִלָּה כִּשְׁאָר מוֹצָאֵי שַׁבָּת (הַגָּהוֹת מָרְדְּכַי הִלְכוֹת ט׳ בְּאָב), וְאִם שָׁכַח מִלְּהַבְדִּיל עַיֵּן לְעֵיל סי׳ רצ״ד סָעִיף ג׳; וּמִתְפַּלְּלִים בְּנַחַת וְדֶרֶךְ בְּכִי כַּאֲבֵלִים, וְכֵן עוֹשִׂים בִּקְרִיאַת אֵיכָה (הַגָּהוֹת מַיְמוֹנִי), וּבְכָל אֵיכָה מַגְבִּיהַּ קוֹלוֹ יוֹתֵר (מַהֲרִי״ל), וּכְשֶׁמַּגִּיעַ הַחַזָּן לְפָסוּק: הֲשִׁיבֵנוּ, אוֹמְרִים אוֹתוֹ הַקָּהָל בְּקוֹל רָם, וְאַחַר כָּךְ מְסַיֵּם הַחַזָּן וְחוֹזֵר הַקָּהָל וְאוֹמְרִים: הֲשִׁיבֵנוּ, בְּקוֹל רָם, וְכֵן הַחַזָּן (הַגָּהוֹת מַיְמוֹנִי).}
(ב) בְּלֵיל תִּשְׁעָה בְּאָב {מִתְפַּלְּלִים עַרְבִית וְאוֹמְרִים אֵיכָה וְקִינוֹת (הַגָּהוֹת מַיְמוֹנִי וּמַהֲרִי״ל);}וְאוֹמֵר אַחַר קִינוֹת וְאֵיכָה, סֵדֶר קְדֻשָּׁה, וּמַתְחִיל מִוְּאַתָּה קָדוֹשׁ, וְאִם חָל בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּתאֵין אוֹמְרִים וִיהִי נֹעַם. {הַגָּה: וְלֹא לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת וְלֹא וְיִתֶּן לְךְ (כָּל בּוֹ), וּמְסִירִין הַפָּרֹכֶת מִלִּפְנֵי הָאָרוֹן עַל שֵׁם בִּצַּע אִמְרָתוֹ (איכה ב, יז)(מִנְהָגִים).}
(ט) ט׳ בְּאָב שֶׁחָל לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת וְנִדְחָה לְיוֹם רִאשׁוֹן, בַּעַל בְּרִית מִתְפַּלֵּל מִנְחָה בְּעוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל, וְרוֹחֵץ, וְאֵינוֹ מַשְׁלִים תַּעֲנִיתוֹ לְפִי שֶׁיּוֹם טוֹב שֶׁלּוֹ הוּא.
(י) נוֹהֲגִים שֶׁלֹּא לִשְׁחֹט וְשֶׁלֹּא לְהָכִין צָרְכֵי סְעֻדָּה עַד אַחַר חֲצוֹת. {הַגָּה: וְהוֹלְכִים עַל הַקְּבָרוֹת מִיָּד כְּשֶׁהוֹלְכִים מִבֵּית הַכְּנֶסֶת (בֵּית יוֹסֵף בְּשֵׁם תוס׳), וְאִם אֵרַע מֵת בְּט׳ בְּאָב אֵין אוֹמְרִים צִדּוּק הַדִּין (תַּשְׁבֵּ״ץ).}
8.    בית מאיר אורח חיים סימן תקנט[שו"ע סעיף ט] ר מאיר פוזנר 1725-1807
ט' באב שחל להיות בשבת ונדחה וכו': מבואר בב"י משום הקולא דנדחה. וא"כ הי' נלענ"ד ללמוד בק"ו בהג' צומות אע"פי שאינם נדחים נמי אין צריכים הבעלי ברית להשלים. שהרי מבואר סי' תקנ"ד סעי' ה' דבט' באב עוברות ומניקות מתענות ומשלימין: ולא נשמע בשום פוסק דבנדחה יש להקלזולת ביולדת תוך ל' שבמ"א סי' הנ"ל סק"ט. וכן מבואר בתשובת רש"ל שהורה לחי' להתענות בט' באב שנדחה אף דסתמא היתה נמי מניקה. ובג' צומות הא מבואר בכל הפוסקים דעוברות ומניקות פטורים ש"מ ט' באב נדחה תמיד מג' צומות בזמנם. וכן בדין שבאלו רצו מתענים. ובזה חיוב ברור הוא. ואם ט' אב נדחה בעלי ברית לא ישלימו מכ"ש בג' צומות בזמנם שא"צ להשלים. אך צ"ע שהרי ...
9.    שו"ת שבות יעקב חלק ג סימן לז1670-1733
תשעה באב שנת תפ"א שחל להיות בשבת ונדחה לאחר שבת ואחד הי' לו חולי שאין בו סכנה כ"כ וקיבל עליו התענית והתענה עד אחר חצות לזמן מנחה גדולה ונחלש עד שצוה הרופא שלא יתענה יותר והורה להם המורה שיתפלל מנחה גדולה ואח"כ יאכל ולפי שהתפלל תפלת מנחה ביחידות שכח מלהניח תפילין כדינו ושאל השואל מה תקנתו 
תשובה הנה בודאי מה שהורה המורה שיתפלל מנחה גדולה יפה עשה כיון שנדחה ט"ב על יום א' א"צ להשלים אפילו בחולי קצת וכן נהגתי להורות ביולדו' תוך שלשי' או במעוברת ומיחוש קצת דהא אפילו משום כבוד המילה הקילו בהנ"ל כמבואר בא"ח סימן תקנ"ט סעיף ט' כ"ש במקום חשש חולי...
10.רבי עקיבא איגר אורח חיים סימן תקנט1761-1837
ואינו משלים. וכן בחוליקצתומעוברתשיש מיחוש קצתמותרים לאכולת' שבו"י ח"ג סי' ל"ז:
11.ביאור הלכה סימן תקנטסעיף ט
* ונדחה וכו' - עיין במ"ב במש"כ לענין חתן ביום חופתו ועיין במ"א דבשאר שבעת ימי המשתה שלו אין נחשבין כרגל לענין זה ולפ"ז אפילו אם חל אחד מד' תעניתים שנדחה בימי המשתה שלו חייב להתענות וכן כתב בח"ש ועיין בעט"ז שכתב דאם חל יא"צ בשבעת ימי המשתה א"צ להתענות ועיין בח"ש דהסכים לזה לדינא ומ"מ מסיק דצריך בזה התרה ע"ש:

* ואינו משלים תעניתו - וכן בחולי קצת ומעוברת שיש מיחוש קצת מותרים לאכול [חידושי רע"א בשם תשובת שבו"י]: