Twitter

Tuesday, December 31, 2013

מעשה שבת

מעשה שבת
לעילוי נשמת שרה שילו ע"ה
הרב ארי דוד קאהן
1.    תוספתא מסכת שבת (ליברמן) פרק ב הלכה טו
המבשל בשבת בשוגג יאכל במזיד לא יאכל דברי ר' מאיר ר' יהודה או' בשוגג יאכל למוצאי שבת במזיד לא יאכל ר' יוחנן הסנדלר אומ' בשוגג יאכל למוצאי שבת לאחרי' ולא לו במזיד לא יאכל לא לו ולא לאחרים

2.    חידושי הר"ן מסכת חולין דף טו עמוד א
כללו של דבר מזיד דר"מ היינו שוגג דר' יהודה ומזיד דר' יהודה כשוגג דר' יוחנן הסנדלר:

3.    תלמוד בבלי מסכת שבת דף לח עמוד א
 המבשל בשבת, בשוגג - יאכל, במזיד - לא יאכל, ולא שנא. מאי ולא שנא? רבה ורב יוסף דאמרי תרווייהו להיתירא: מבשל הוא דקא עביד מעשה, במזיד - לא יאכל, אבל האי דלא קא עביד מעשה - במזיד נמי יאכל. רב נחמן בר יצחק אמר לאיסורא: מבשל הוא דלא אתי לאיערומי - בשוגג יאכל, אבל האי דאתי לאיערומי - בשוגג נמי לא יאכל. מיתיבי: שכח קדירה על גבי כירה ובישלה בשבת, בשוגג - יאכל, במזיד - לא יאכל. במה דברים אמורים - בחמין שלא הוחמו כל צורכן, ותבשיל שלא בישל כל צורכו. אבל חמין שהוחמו כל צורכן ותבשיל שבישל כל צורכו, בין בשוגג בין במזיד - יאכל, דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר: חמין שהוחמו כל צורכן - מותרין, מפני שמצטמק ורע לו. ותבשיל שבישל כל צורכו - אסור, מפני שמצטמק ויפה לו, וכל המצטמק ויפה לו, כגון כרוב ופולים ובשר טרוף - אסור, וכל המצטמק ורע לו - מותר. קתני מיהא: תבשיל שלא בישל כל צורכו, בשלמא לרב נחמן בר יצחק לא קשיא: כאן - קודם גזרה, כאן - לאחר גזרה. אלא רבה ורב יוסף דאמרי להיתירא, אי קודם גזרה - קשיא מזיד, אי לאחר גזרה - קשיא נמי שוגג! - קשיא.
מאי גזירתא? דאמר רב יהודה בר שמואל אמר רבי אבא אמר רב כהנא אמר רב: בתחילה היו אומרים המבשל בשבת, בשוגג - יאכל, במזיד - לא יאכל, והוא הדין לשוכח. משרבו משהין במזיד ואומרים שכחים אנו - חזרו וקנסו על השוכח. קשיא דרבי מאיר אדרבי מאיר, קשיא דרבי יהודה אדרבי יהודה! - דרבי מאיר אדרבי מאיר לא קשיא: הא - לכתחילה, הא - דיעבד. דרבי יהודה אדרבי יהודה נמי לא קשיא: כאן - בגרופה וקטומה, כאן - בשאינה גרופה וקטומה.

4.    תלמוד בבלי מסכת ביצה דף יז עמוד ב
ת"ש+ המעשר פירותיו בשבת, בשוגג - יאכל, במזיד - לא יאכל. - לא צריכא, דאית ליה פירי אחריני. תא שמע: המטביל כליו בשבת, בשוגג - ישתמש בהן, במזיד - לא ישתמש בהן. - לא צריכא, דאית ליה מאני אחריני. אי נמי אפשר בשאלה. תא שמע: המבשל בשבת, בשוגג - יאכל, במזיד - לא יאכל. - אסורא דשבת שאני.

5.    רש"י מסכת ביצה דף יז עמוד ב
אסורא דשבת - בשול שבת מאבות מלאכות הוא, ואיסור סקילה הוא, הלכך קנסוה רבנן למזיד, אבל עבר ואפה ביום טוב לשבת - אסורא דרבנן הוא דעבד.

6.    תלמוד בבלי מסכת כתובות דף לד עמוד א
דתנן: השוחט בשבת וביום הכפורים, אף על פי שמתחייב בנפשו - שחיטתו כשרה! סבר לה כר' יוחנן הסנדלר; דתניא: המבשל בשבת, בשוגג - יאכל, במזיד - לא יאכל, דברי ר"מ: ר' יהודה אומר: בשוגג - יאכל למוצאי שבת, במזיד - לא יאכל עולמית; רבי יוחנן הסנדלר אומר: בשוגג - יאכל למוצאי שבת לאחרים ולא לו, במזיד לא יאכל עולמית לא לו ולא לאחרים. מאי טעמא דרבי יוחנן הסנדלר? כדדריש ר' חייא אפיתחא דבי נשיאה: ושמרתם את השבת כי קדש היא לכם - מה קודש אסור באכילה, אף מעשה שבת אסורין באכילה. אי מה קודש אסור בהנאה, אף מעשה שבת אסור בהנאה? ת"ל: לכם, שלכם יהא. יכול אפילו בשוגג? ת"ל: מחלליה מות יומת, במזיד אמרתי לך ולא בשוגג. פליגי בה רב אחא ורבינא, חד אמר: מעשה שבת דאורייתא, וחד אמר: דרבנן. מאן דאמר דאורייתא, כדאמרן; מאן דאמר דרבנן, אמר קרא: קדש היא, היא קודש ואין מעשיה קודש. ולמאן דאמר דרבנן, מאי טעמייהו דרבנן דפטרי? כי קא פטרי רבנן - אשארא. טובח לעבודת כוכבים, כיון דשחט ביה פורתא איתסר ליה, אידך כי קא טבח לאו דמריה קא טבח!

7.    תלמוד בבלי מסכת חולין דף טו עמוד א
 אלא אמר רב אשי: רבי יהודה דמבשל היא, דתנן: המבשל בשבת, בשוגג - יאכל, במזיד - לא יאכל, דברי רבי מאיר; רבי יהודה אומר: בשוגג - יאכל במוצאי שבת, במזיד - לא יאכל עולמית; רבי יוחנן הסנדלר אומר: בשוגג - יאכל למוצאי שבת לאחרים ולא לו, במזיד - לא יאכל עולמית לא לו ולא לאחרים. .... תני תנא קמיה דרב: המבשל בשבת, בשוגג - יאכל, במזיד - לא יאכל, ומשתיק ליה רב. מאי טעמא משתיק ליה? אילימא משום דסבירא ליה כרבי יהודה, ותנא תני כרבי מאיר, משום דסבירא ליה כרבי יהודה, מאן דתני כרבי מאיר משתיק ליה? ועוד, מי סבר לה כרבי יהודה? והאמר רב חנן בר אמי: כי מורי להו רב לתלמידיה - מורי להו כר' מאיר, וכי דריש בפירקא - דריש כרבי יהודה משום עמי הארץ!

8.    רש"י מסכת חולין דף טו עמוד א
כי מורי להו רב לתלמידיה - במבשל בשבת הוראה ביחיד מורי להו כרבי מאיר דמיקל.
בפירקא - ביום השבת ברבים.
וכי תימא תנא בפירקיה תנא קמיה - ברבים היה שונה משנה זו ביום הדרשה וחייש רב לעמי הארץ שלא ישמעו קולו.

9.    תוספות מסכת חולין דף טו עמוד א
מורי להו כר"מ - משמע שכן הלכה וכן דרש רבא בפ' כירה (שבת דף לח. ע"ש) כר"מ

10. חידושי הריטב"א מסכת כתובות דף לד עמוד א
מ"ט דר' יוחנן הסנדלר וכו' ואמרינן מעשה שבת פליגי בה רב אחא ורבינא. כולה סוגיין מוכחא בהדיא דאליבא דר' יוחנן הסנדלר פליגי דאיהו הוא דאסר מעשה שבת, ומיהו אין להביא ראיה מכאן שיהא הלכה כמותו דהא אמרינן בפ"ק דחולין (ט"ו א') דרב הוה מורה לתלמידיה כר"מ ודריש בפירקא כר' יהודה ומי לנו גדול מרב לפסוק הלכה, ואי משום סוגיין דהכא אליבא דרבי יוחנן איפליגו ולדידהו לא סבירא להו, ומשום דאוקי לברייתא דלעיל כר' יוחנן איצטריכנא לפרושי טעמא דידיה, ואייתי נמי מאי דפליגי עלה רב אחא ורבינא משום הא דבעינן למפרך על אוקמתא דלמ"ד מעשה שבת דרבנן מ"ט דרבנן דפטרי זהו הנכון והאמת, ושלא כדברי רבינו האי גאון ז"ל שפסק כר' יוחנן הסנדלר, וכן דעת גדולי הפוסקים כדברינו וכדפרישנא בדוכתה בס"ד.


11. חידושי הרמב"ן מסכת חולין דף טו עמוד א
ולענין פסקא דשמעתא ראיתי לבעל הלכות ולרב אחא משבחא גאון ז"ל שפסקו כר' יהודה, וכן עיקר, חדא דרב הכי דריש בפרקא משום עמי הארץ, ואפי' אורויי נמי אית לן לאורויי השתא הכי דנפישי עמי הארץ, ועוד דר' מאיר ור' יהודה הלכה כר' יהודה, ורב סבירא ליה מטין איתמר במס' עירובין (עי' מ"ז ב') ומשום הכי מורה כר' מאיר ולא סמכינן עליה בהא דקיימא לן כר' יוחנן דאמר הלכה איתמר, ועוד דסתם מתני' דהכא כר' יהודה, ואף על גב דסתם לן תנא כר' מאיר במעשרות (תרומות פ"ב מ"ג), הא עדיפא משום דאיתמר בדוכתה ותני לה בהלכתא פסיקתא דהאי דינא, ור' יוחנן הסנדלר ליתה דהא רב לא חאיש לה כלל ואפי' בפירקא לא דריש לה וכולהו סתמי דלא כותיה, וכן פסק רבנו הגדול ז"ל, ויהיב טעמא למילתיה מדפליגו ביה רב אחא ורבינא חד אמר מעשה שבת דאוריתא וחד אמר מעשה שבת דרבנן, וכבר נתפרשו דבריו בספר מלחמות ד' בראיות ברורות מסייעות לפסק שלו.

12. רא"ש מסכת חולין פרק א סימן יח
וקיימא לן דכל היכא דפליגי רב אחא ורבינא הלכה כדברי המיקל. ושמעינן מינה דליתיה לדרבי יוחנן הסנדלר. הילכך הילכתא כרבי יהודה דאמר המבשל בשבת בשוגג יאכל במוצאי שבת בין לו בין לאחרים. במזיד יאכל למוצאי שבת לאחרים אבל הוא לא יאכל עולמית כך כתב רב אלפס ז"ל בשבת פרק כירה. ור"י פסק דהלכה כר"מ. והביא ראה מהא דאמר כי מורי רב לתלמידיו מורי להו כר"מ וכי דריש ליה בפירקא דרש כר' יהודה משום עמי הארץ. אלמא כר"מ סבירא ליה אלא שהיה מחמיר לעם הארץ דלא ליזלזלו באיסור שבת. ואמרינן נמי בפרק כירה (דף לח א) בעו מיניה מר' חייא בר אבא שכח קדירה ע"ג כירה ובשלה בשבת מהו. שתיק. למחר נפק ודרש להו המבשל בשבת בשוגג יאכל במזיד לא יאכל. ולא שנא. מאי ולא שנא. רבה ורב יוסף דאמרי תרויהו להיתירא. רב נחמן בר יצחק אמר לאיסורא. ועוד אמר התם אמר רב יהודה (אמר) [בר] שמואל א"ר אבא אמר רב כהנא אמר רב בתחלה היו אומרים המבשל בשבת בשוגג יאכל והוא הדין לשוכח. משרבו משהין במזיד ואמרו שכוחין אנחנו חזרו וקנסו אף על השוכח. והגאונים כתבו דהאידנא דרשינן בפירקא ואורויי מורינן כרבי יהודה. דנפישי עמי הארצות ומזלזלי באיסורי. ולפי מה שהוכיח ר"י דהלכה כר' מאיר דהמבשל בשבת בשוגג יאכל קשה לפרש"י שפירש בפרק אין צדין (דף כד ב) גבי

13. פסקי רי"ד מסכת חולין מהדורה בתרא דף טו עמוד א
עיין בפ' מרובה שכתבתי שאין הלכה כרב דסבירא ליה כר' מאיר, אלא כרב אחא ורבינא דסבירא להו כר' יוחנן
כן פסקו רב האי גאון (מובא בריטב"א כתובות לד, א), רב שרירא גאון (מביאו העיטור הוצ' רמ"י ח"ג עמוד כב ע"ג), העיטור (שם) והרא"ש ב"ק פ"ז, ו. אבל הרי"ף (שבת יז, א מדפי הרי"ף), הרמב"ם (שבת ו, כג), בעה"מ ורמב"ן במלחמות (שבת שם בדפי הרי"ף) ורוב הראשונים פסקו כר' יהודה. התוספות (ד"ה מורי) כתבו דהלכה כר' מאיר. עיין עוד בהערות המהדיר 58 ו59 על פסקי הרי"ד בבא קמא (עא, א).

14. תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת תרומות פרק ב
תני המבשל בשבת שוגג יאכל מזיד לא יאכל דברי ר"מ ר' יהודה אומר בשוגג יאכל למוצאי שבת במזיד לא יאכל עולמית ר"י הסנדלר אומר בשוגג יאכל למוצאי שבת לאחרים ולא לו במזיד לא יאכל לא לו ולא לאחרים שמואל כר"י הסנדלר רב כד הוה מורי בחבורתיה הורי כר"מ בציבורא כרבי יוחנן הסנדלר

15. שאילתות דרב אחאי פרשת שלח שאילתא קכח
 המבשל בשבת בשוגג יאכל במזיד לא יאכל דברי רבי מאיר רבי יהודה אומר בשוגג יאכל למוצאי שבת במזיד לא יאכל עולמית רבי יוחנן הסנדלר אומר בשוגג יאכל למוצאי שבת לאחרים ולא לו במזיד לא יאכל לא לו ולא לאחרים כדדרש ר' חייא אפיתחא דבי נשיאה ושמרתם את השבת כי קדש היא לכם מה קודש אסור אף מעשה שבת אסורין אי מה קדש אסור בהנאה אף מעשה שבת אסורין בהנאה תלמוד לו' לכם שלכם יהא יכול אפי' בשוגג תלמוד לומר מחלליה מות יומת במזיד אמרתי ולא בשוגג והאי דקא אמר לאחרים ולא לו קנסא בעלמא הוא והלכתא כרבי יהודה סבירא לן דאמר רב חנן בר אמי כי דריש רב בפירקא דריש הלכתא כר' יהודה דאמר בשוגג יאכל למוצאי שבת במזיד לא יאכל עולמית הא לאחרים שפיר דמי
מרדכי מסכת שבת הגהות מרדכי [כירה] פרק שלישי רמז תנו
דמן הדין היה לנו להתיר בשכח אפילו לדידיה כמו המבשל בשבת בשוגג דקיימא לן כר' מאיר כדאמרינן [חולין דף טו א] כי אורי רב לתלמידיו אורי להו כרבי מאיר והא דאסרינן בשכח משום גזירה כדאמרינן משרבו עושי מזיד ואמרי שכוחין אנחנו חזרו וקנסו אף על השוכח וכיון דאסרינן ליה לדידיה אף על גב דשרי לאחרינא תו ליכא למיחש דילמא יניחו במזיד ויאמרו שכוחים אנן דאין אדם חוטא ולא לו:

16. רמב"ם הלכות שבת פרק ו הלכה כג
ישראל שעשה מלאכה בשבת אם עבר ועשה בזדון אסור לו ליהנות באותה מלאכה לעולם, ושאר ישראל מותר להם ליהנות בה למוצאי שבת מיד שנאמר +שמות ל"א+ ושמרתם את השבת כי קדש היא היא קדש ואין מעשיה קדש, כיצד ישראל שבשל בשבת במזיד, למוצאי שבת יאכל לאחרים אבל לו לא יאכל עולמית, ואם בשל בשגגה למוצאי שבת יאכל בין הוא בין אחרים מיד וכן כל כיוצא בזה.

17. רמב"ם הלכות שבת פרק כג הלכה ח
אסור להטביל כלים טמאין בשבת מפני שהוא כמתקן כלי, אבל אדם טמא מותר לטבול מפני שנראה ה כמיקר, ואין מזין עליו בשבת, המטביל כלים בשבת בשוגג ישתמש בהן, במזיד לא ישתמש בהן עד למוצ"ש, ו ומותר להטביל את המים הטמאים בשבת, כיצד יעשה נותנן בכלי שאינו מקבל טומאה כגון כלי אבנים ומטביל הכלי במקוה עד שיעלה מי המקוה עליהן ויטהרו.

18.  בית יוסף אורח חיים סימן שיח
ואמרינן בפרק קמא דחולין (שם) דכי מורי להו רב לתלמידיה מורי כרבי מאיר וכי דריש בפירקא דריש כרבי יהודה משום דנפישי עמי הארצות. ופסק הרי"ף כרבי יהודה וכן פסק הרמב"ם בפרק ו' (הכ"ג). וכתב הר"ן (שם ד"ה גרסינן) דטעמא משום דעד כאן לא מורי להו רב לתלמידיו כרבי מאיר אלא משום דסבירא ליה (עירובין מז.) דלא איתמר בדרבי מאיר ורבי יהודה הלכה כרבי יהודה אלא מטין איתמר אבל אנן דקיימא לן דהלכה איתמר נקטינן כרבי יהודה ועוד דרב גופיה כי דריש בפירקא דריש כרבי יהודה משום עמי הארץ [ואנן] הא שכיחי עמי הארץ גבן. וכתב הרב המגיד בפרק ו' שכן כתבו הגאונים (בה"ג הלכות שבת כב:, שאילתות דרב אחאי גאון פרשת שלח שאילתא קכח) ושכן הכריע הרמב"ן ז"ל (חולין מהדורת רייכמן טו. ד"ה ר' יהודה, מלחמות שבת יז.). ולזה נוטין דברי הרא"ש בפרק קמא דחולין (סי' יח) אבל התוספות כתבו בפרק קמא דחולין מורי להו כרבי מאיר. משמע שכן הלכה וכן דרש רבא בפרק כירה (לח.) כרבי מאיר. וכן פסק סמ"ג (לאוין סה יד. יט ע"ד) וספר התרומה (סי' רמח) אלא שסמ"ג כתב (שם יד.) דכיון דכי דריש בפירקיה דריש כרבי יהודה משום עמי הארץ הילכך כרבי יהודה נדרוש אנן: ולענין הלכה כיון שהרי"ף והרמב"ם והרא"ש מסכימים לדעת אחת וגם הגאונים והרמב"ן סוברים כן הכי נקיטינן:

19. שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שיח סעיף א
* (א) המבשל (ב) בשבת, (או שעשה * (ג) אחת משאר מלאכות), (טור), במזיד, א אסור לו (ד) לעולם ולאחרים (ה) <א> מותר ב למוצאי שבת מיד; (ו) ג [ג] ובשוגג, אסור בו ביום (ז) גם לאחרים, ולערב מותר גם לו מיד; (ואם אמר לאינו יהודי לעשות לו מלאכה בשבת, ע"ל סימן ש"ז סעיף כ').



20. משנה ברורה סימן שיח ס"ק ב
(ב) בשבת - וכל שיש ספק פלוגתא בזה אי הוי בכלל בישול או לאו או בשאר מלאכות כה"ג אין לאסור בדיעבד דכל האיסור הזה הוא רק מדרבנן שקנסוהו וספיקא דרבנן לקולא [פמ"ג באות יו"ד וכעין זה כתב המג"א בסימן שכ"ג סקי"א ועיין בסקל"ב וצע"ק]:
(ג) אחת משאר מלאכות - ואם היא מלאכה דרבנן עיין בביאור הגר"א שהאריך להוכיח דלכו"ע אם עשה אותה בשוגג אין לאסור בדיעבד ליהנות ממנה ועיין בבה"ל:

21. משנה ברורה סימן שיח ס"ק ו
(ו) ובשוגג - שגג [יד] בדין [טו] או שכח כ"ז בכלל שוגג הוא:

22. משנה ברורה סימן שיח ס"ק ז
(ז) גם לאחרים - הנה בגמרא פליגי בענין שוגג ומזיד ר"מ ור' יהודה ודעת השו"ע הוא דעת ר' יהודה שכן הסכימו הרי"ף והרמב"ם והגאונים והגר"א הסכים בבאורו לשיטת התוספות וסייעתם דפסקו כר' מאיר דבמזיד אסור בין לו בין לאחרים עד מו"ש ובשוגג מותר גם לו מיד. ובמקום הצורך יש לסמוך על זה בבשול בשוגג:

23. ביאור הגר"א אורח חיים סימן שיח סעיף א
המבשל בשבת כו'. פסק כר"י ולא כר"מ משום דסתמא דחולין כוותיה אבל התוס' וסייעתם פסקו כר"מ וראייתם ברורה מאד ומה שכתבו דסתמא דחולין כר"י משום הא לא אריא דסתמא דפ"ב דתרומות כר"מ וכן סוגיא דרפ"ג דשבת נפק ודרש כו' כוותיה וכן רב אורי כר"מ כו' ומה שדחה הרמב"ן והר"ן ז"ל משום דרב לטעמיה דס"ל מטין כר"י אבל אנן קי"ל כר' יוחנן דס"ל הלכה. ליתא בגמ' שלנו אדרבה דר' יוחנן ס"ל בפ' הכותב מטין אלא דשם קי"ל כרשב"ל אלא דט"ס הוא בדבריהם וצ"ל דרב לטעמיה דל"ל להני כללי עירובין מ"ז א' אבל אנן קי"ל כר' יוחנן אבל מ"מ אין נראין דבריהם דא"כ למה פסק הרי"ף וש"פ כר"ש במניח את ביתו והלך כו' הואיל ורב ס"ל כוותיה אלא כמש"ש היכא דאיתמר איתמר ואפילו אם תדחוק דשאני כאן דלא פסק הלכה בהדיא אלא אורי מ"מ לא נראה לדחוק ובר מינה דהאי כללא ליתא כאן דאף אם יסבור להלכה כר"י מ"מ כאן הלכה כר"מ דהא המחלוקת בברייתא וסתם במתניתין ... וא"כ מדרבנן ס"ל כוותיה הלכתא כוותיה אבל למ"ד מעשה שבת דרבנן מסקנא דגמ' שם דחכמים פוטרין אשארא קאי אבל בשחיטת שבת מחייבי רבנן וסלקא לה הכרחא לאוקמי רבנן כר"י הסנדלר וא"כ לדידן דהלכה כמ"ד מעשה שבת דרבנן ליתא הכרחא דרבנן ס"ל כר"י הסנדלר אלא הדרינן לכללא דר"מ ור"י וכו' ופלוגתא דר"א ורבינא נ"מ לפי' דמתני' אי קאי וחכמים פוטרין אשארא או לא כנ"ל וז"ש הלכך הלכה כו'. ומ"מ דברי התוס' עיקר להלכה וכן יש להביא ראיה לדידהו ממ"ש בירושלמי פ"ג די"ט וז"ל של בית ר"ג היו שוחקין פלפלין ברחיים שלהן אר"א ב"צ פ"א אכל אבא אצל ר"ג והביאו לפניו אניגרין ובתוכו פלפלין שחוקין כיון שטעמן משך ידיו מהן א"ל אל תחוש להן מעי"ט הן שחוקין ושאלו שם ויעשה ר"ג אצל ר"צ כשוגג ויאכל אלא שלא להתיר מלאכה ע"י ר"ג ולפ"ז הראיה להיפך אלא שבמלחמות רפ"ג שם כתב כיון דלא שאלו בגמ' שלנו ליתא אבל אין לדחות דבריו המפורשים בירושלמי .... וא"כ הלכה כר"מ דבשוגג יאכל כו' וגם בדרבנן לא קניס כדאמר ר' יוחנן הנ"ל ומ"ש שם ר' אבהו בשם ר"י כל האסורין כו' היינו בין דאורייתא בין דרבנן ולכן סתם רבי בתרומות שם המעשר והמבשל שהמעשר הוא דרבנן וכן המטביל כלים כו' והמבשל הוא מן התורה וכסתם זה פסק ר' יוחנן כנ"ל ומ"ש הגאונים וכן הר"ן והרמב"ן דלהכי יש לפסוק כר"י משום דנפישי ע"ה גבן כו' וכ"כ הרא"ש ספ"ק דחולין ליתא דכבר כתבו תוס' בפ"ק די"ט וש"מ דאנן חשיבי בני תורה וראיה מבישולי עו"ג וכ"ש לאחמורי בהוראה דרב מורי כר"מ וכ"ש דסוגיא דפ"כ דשבת כוותיה וכל אמוראי שם וכן עיקר להלכה:
או שעשה כו'. הרמב"ם בפכ"ג פ' המעשר והמטביל כלים כר"מ וכסתם מתני' דפ"ב דתרומות וטעמו דר"י ל"פ אלא בדאורייתא כמ"ש בגיטין נ"ג נ"ד וכן קי"ל בהא דמטמא כו' ... וא"כ מ"ש או שעשה היינו בדאורייתא אבל בדרבנן כר"מ וזהו אף לשיטת הש"ע כנ"ל אבל לפמש"ל לא קניס ר"מ כלל לא בדאורייתא ולא בדרבנן כדמוכחא סוגיא דירושלמי וסתמי דמתני' כנ"ל:

24. חיי אדם חלק ב-ג (הלכות שבת ומועדים) כלל ט סעיף יא
כל העושה מלאכה מן המלאכות האסורות מדאורייתא כגון המבשל בשבת וכן כולם, אם במזיד, אסור לו לעולם, ולאחרים מותר למוצאי שבת מיד. ואם בשוגג או ששכח או אומר מותר, אסור בו ביום לכל אדם, ולערב מותר מיד אפילו לו. אף על גב דאם נכרי עשה מלאכה צריך שימתין למוצאי שבת בכדי שיעשה, מכל מקום בישראל העושה דמילתא דלא שכיח הוא, לא גזרו רבנן להמתין בכדי שיעשה (שי"ח). ודוקא בדבר שנעשה מעשה בגוף הדבר, שנשתנה מכמות שהיה כמבשל וכיוצא בו. אבל המוציא מרשות לרשות שלא נשתנה הדבר מכמות שהיה אם בשוגג, מותר אפילו לו אפילו בו ביום. ואם במזיד, אסור אפילו לאחרים עד מוצאי שבת מיד. ומכל מקום יש להחמיר בכל איסור תורה כמו מבשל. ואם עשה מלאכה דרבנן, נראה לי אם בשוגג, מותר אפילו לו ואפילו בו ביום. ואם במזיד, אסור אפילו לאחרים עד מוצאי שבת מיד.

25. שמירת שבת כהלכתה (א) / פרק י: דיני הקרח והמקרר בשבת וביו"ט / טז
מקרר שנפתח באיסור.  
פתח את המקרר בשבת או ביו"ט ונתברר שהנורה שבו נדלקה או שנגרמו פעולות חשמל אחרות עקב הפתיחה, אין המאכל שבו נאסר באכילה(מז), אבל ישאל שאלת חכם כדת מה לעשות באשר לסגירת דלת המקרר(מח).

(מז) שמעתי מהגרש"ז אויערבך זצ"ל, דאין לחשוש משום מוקצה, דעיין סוסי' תקיח במ"א ס"ק יד, ואפילו לפי מה שהביה"ל שם בד"ה בית, אינו מיקל אלא בשעת הדחק, מ"מ הכא שאני כיון שאפשר להוציא את האוכלין מן המקרר, וכדלעיל סע' יד והערה מ, לפיכך לא אמרינן דאיתקצאי לכולי יומא, ועי' במנחת שלמה ח"א סי' י סוס"ק א. וגם אין לאסור משום מעשה שבת, דלא מיבעי להסוברים דבאיסור הוצאה לית ביה משום מעשה שבת כיון דלא נעשה מעשה בגוף הדבר, וכמבואר בח"א כלל ט סי' יא וסי' שיח סע' א בביה"ל ד"ה אחת, דס"ל כן מעיקר הדין, הה"נ הכא. ואפי' לפי מה שמבואר שם דיש להחמיר, מ"מ הכא קיל טפי דלא נעשה שום דבר באוכלין. אלא דיל"ע מהמרדכי, מובא סוסי' רנט בב"י לענין עכו"ם שסילק הקדירה בדאיכא גחלים לוחשות מסביבה, דאין לאסור התבשיל משום שהעכו"ם הבעיר הגחלים אשר מסביב לקדירה, הואיל דאפי' בישראל הויא משאצל"ג ואיסורו רק דרבנן, ומשמע דבאיסור תורה אף שלא נעשה האיסור בגוף הדבר, דאסור, וכן מבואר בסי' תקיח במ"א סוס"ק יד, עכו"ם שפתח בור להוציא הלפתות, דאסור. אלא די"ל דשאני עכו"ם דאית ביה הטעם שלא יאמר לו לעשות, וטעם זה שייך בכל גוונא, ועיין סי' תקטו במחה"ש ס"ק כו. אולם לא מצינו שחילקו בין ישראל לנכרי רק לענין מוצ"ש לגבי הדין של בכדי שיעשה, אבל לא בשבת עצמה, כי מדין מעשה שבת הרי לא אסור כלל בהנאה, כמבואר בב"ק עא א ובכתובות לד א, ואפ"ה בנר שהדליקו ישראל בשבת שאסור ליהנות, היינו משום דמשוינן בק"ו מנכרי שהדליק עבור ישראל. עוד יש לחלק, דהנדון של המרדכי שאני, דהקדירה והאוכלין כחד חשיבי וע"י סילוק הקדירה נעשה האיסור, וכן בנדון של המ"א הנ"ל י"ל דהתם עצם פתיחת הבור הוה איסור תורה ואסור ליהנות מן הפתח אל האוכלין שנעשה ע"י מעשה שאסור מן התורה, משא"כ בני"ד - עצם פתיחת המקרר אינה אסורה, אלא שבשעת הפתיחה עושה איסור של הדלקת הנורה, ובפרט שגם אפשר להוציא את האוכלין מן המקרר שלא ע"י הדלקה, והו"ל כנעשתה עבירה צדדית. ובר מן דין י"ל בני"ד דכיון שלא ידע כלל בעת פתיחת המקרר, שהנורה תידלק, הרי אינו אלא מתעסק בעלמא, דקיל טפי משוגג, ואפשר דאף לדעת הרע"א בשו"ת שלו סי' ח, דמתעסק נמי חשיב כמעשה עבירה, ע"ש, מ"מ כשמתעסק רק בדרך של פ"ר, שלא זכר כלל מענין הנורה, אפשר דקיל טפי, עכ"ד

Sunday, December 29, 2013

Audio and Essays Parashat Bo


Audio and Essays Parashat Bo
New Echoes of Eden Project:

Audio
Did Leaving Egypt Include Deception? (5772)
http://rabbiarikahn.com/audio?id=349

Rebbi Yehuda gave Simanim
http://rabbiarikahn.com/audio?id=351

In Order To Tell Our Children
http://rabbiarikahn.com/audio?id=363

Polemic Against Egyptian Beliefs
http://rabbiarikahn.com/audio?id=375

In The Middle Of The Night (basic version delivered)
http://rabbiarikahn.com/audio?id=396
Around Midnight (advanced version)
http://rabbiarikahn.com/audio?id=473

The Plagues
http://rabbiarikahn.com/audio?id=397

Transcending Time Space And Matter
http://rabbiarikahn.com/audio?id=401

The wickedness of the wicked son; a textual analysis
http://rabbiarikahn.com/audio?id=431

Essays:
Around Midnight
http://rabbiarikahn.com/writing?id=83

Signs
http://rabbiarikahn.com/writing?id=84

The First Born
http://rabbiarikahn.com/writing?id=85

Time for Freedom

http://rabbiarikahn.com/writing?id=86

Thursday, December 26, 2013

sources for Parshat Vaera - Deserving Redemption

פרשת וארא התשע"ד

הרב ארי דוד קאהן                                                                                       Rabbi Ari Kahn                      
Israel Center                                                                                                   Adk1010@gmail.com       
http://Rabbiarikahn.com                                                                      http://arikahn.blogspot.com

1.    שמות פרק ה, כא-כג
(כא) וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם יֵרֶא ה' עֲלֵיכֶם וְיִשְׁפֹּט אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם אֶת־רֵיחֵנוּ בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו לָתֶת־ חֶרֶב בְּיָדָם לְהָרְגֵנוּ: (כב) וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל־ה' וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי: (כג) וּמֵאָז בָּאתִי אֶל־פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא־הִצַּלְתָּ אֶת־עַמֶּךָ:

2.    שמות פרק ו פסוק ב
וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל־מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה':(ג)  וָאֵרָא אֶל־אַבְרָהָם אֶל־יִצְחָק וְאֶל־יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם:

3.    שמות פרק א, יב-יד
(יב) וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ וַיָּקֻצוּ מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: (יג) וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ: (יד) וַיְמָרְרוּ אֶת־חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל־עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה אֵת כָּל־עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר־עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ:

4.    שמות פרק ב, כג-כה
(כג) וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל מִן־הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל־הָאֱלֹהִים מִן־הָעֲבֹדָה: (כד) וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת־נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת־בְּרִיתוֹ אֶת־אַבְרָהָם אֶת־יִצְחָק וְאֶת־יַעֲקֹב: (כה) וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֵּדַע אֱלֹהִים:

5.    שמות פרק ג, ז-י
(ז) וַיֹּאמֶר ה' רָאֹה רָאִיתִי אֶת־עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם וְאֶת־צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹגְשָׂיו כִּי יָדַעְתִּי אֶת־ מַכְאֹבָיו: (ח) וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן־הָאָרֶץ הַהִוא אֶל־אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל־אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ אֶל־מְקוֹם הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי: (ט) וְעַתָּה הִנֵּה צַעֲקַת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל בָּאָה אֵלָי וְגַם־רָאִיתִי אֶת־הַלַּחַץ אֲשֶׁר מִצְרַיִם לֹחֲצִים אֹתָם: (י) וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל־פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת־עַמִּי בְנֵי־יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם:

6.    שמות פרק ה, יב
(יב) וַיָּפֶץ הָעָם בְּכָל־אֶרֶץ מִצְרָיִם לְקֹשֵׁשׁ קַשׁ לַתֶּבֶן:

7.    שמות פרק ו, ג-ח
(ג) וָאֵרָא אֶל־אַבְרָהָם אֶל־יִצְחָק וְאֶל־יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם: (ד) וְגַם הֲקִמֹתִי אֶת־בְּרִיתִי אִתָּם לָתֵת לָהֶם אֶת־אֶרֶץ כְּנָעַן אֵת אֶרֶץ מְגֻרֵיהֶם אֲשֶׁר־גָּרוּ בָהּ: (ה) וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי אֶת־נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מִצְרַיִם מַעֲבִדִים אֹתָם וָאֶזְכֹּר אֶת־בְּרִיתִי: (ו) לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי־יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים: (ז) וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם: (ח) וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת־יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה':
8.     ספר בת עין - פרשת שמות  Rabbi Avraham Dov of Avrush d.1840    
...ונוכל להבין ענין בחינת דעת על דרך זה, היינו שבחינת דעת הוא בחינת התחברות חסדים וגבורות (ע"ח שכ"א פ"ב),

9.    רמב"ן שמות פרשת שמות פרק ב פסוק כה
(כה) וירא אלהים את בני ישראל - פירש רבי אברהם כי ראה החמס שהיו מצרים עושים להם בגלוי, וידע אלהים העשוי להם בסתר. ורש"י פירש וידע אלהים, נתן עליהם לב ולא העלים עינו מהם. ונכון הוא על דרך הפשט, כי בתחילה היה מסתיר פניו מהם והיה לאכול, ועתה שמע אלהים נאקתם וראה אותם, לומר שלא הסתיר פניו עוד מהם וידע את מכאובם וכל הנעשה להם ואת כל הצריך להם. והאריך הכתוב להזכיר טענות רבות בגאולתם, וישמע אלהים את נאקתם, ויזכור אלהים את בריתו, וירא אלהים, וידע אלהים, כי ידעתי את מכאוביו (להלן ג ז), כי אף על פי שנשלם הזמן שנגזר עליהם לא היו ראויים להגאל, כמו שמפורש על ידי יחזקאל (יחזקאל כ ח), אלא מפני הצעקה קבל תפלתם ברחמיו:
ועל דרך האמת יש בכתוב הזה סוד גדול מסתרי התורה, לומר כי עלה ענויים למאור פניו וקרב אותם אל הדעת, כענין בקרב שנים תודיע ברגז רחם תזכור (חבקוק ג ב). ולכן יאריך הכתוב בזה אחרי שאמר כבר וישמע אלהים, ויזכר אלהים, ונתפרש הפסוק הזה במדרשו של רבי נחוניא בן הקנה (ספר הבהיר אות עו), תבינהו משם:

10. ספר הבהיר - המיוחס לרבי נחוניא בן הקנה ז"ל
עו. ומאי (חבקוק ג' ב) בקרב שנים תודיע, כך אמר ידעתי שאתה האל הקדוש דכתיב (שמות ט"ו יא) מי כמוכה נאדר בקדש, וקדש בך ואתה בקדש, ואעפ"כ בקרב שנים תודיע, ומאי תודיע, תרחם, כד"א (שם ב' כה) וירא אלהים את בני ישראל וידע אלהים, מאי וידע, משל למה"ד למלך שהיתה לו אשה נאה והעמיד ממנה בנים, וחיבבם וגדלם. ויצאו לתרבות רעה שנאם ושנא אמם. חזרה אמם אליהם ואמרה בני למה אתם עושים כך שאביכם שונא אותי ואתכם, עד שנחמו וחזרו לעשות רצון אביהם, ראה אביהם כך, אהבם כבתחילה וזכר אמם הה"ד (שם) וירא אלהים וגו' וידע וגו', וכתיב (חבקוק שם) ובקרב שנים תודיע:

11. פירוש אוצר השם לספר יצירה - פרק א
ודע כמו וידע אלהים, וידע אדם, ענין חבור

12. ספר מאירת עינים לר' יצחק דמן עכו - פרשת ואתה תצוה
"ואם כן יש בעניין סוד גדול" מקצת סוד זה כתבתי בסדר וירא. ומה שהזכיר הר' ז"ל פשט "כפי פשט הדבר", ואח"כ אמר "אבל הוא כעניין שאמר הכתוב וכו'", רמז סוד העניין כי האדם תכלית כוונת הבראו בעולם הזה אינו להנאת גופו וטובתו בעולם הזה בלבד, אלא לדעת את בוראו, וגם חכמי המחקר מודים בזה. וסוד הידיעה מלשון הכתוב (שמות ב') וידע אלהים, (בראשית ד') וידע אדם, שהוא המשכת שפע ברכה אל העט', כי בכח צדיקי ישראל היודעים סוד היחוד, ובכח מעשיהם הטובים שבקרבנות ותפילה דתפילה כנגד תמידים תקנום (ברכות כ"ו ע"ב), בכוונתם ההגונה הזכה והטהורה, ובמחשבתם הצלולה הקשורה למעלה למעלה מכל הברכות, נמשך ומשתלשל כח רצון וחיים וברכה אור בהיר צח ומזהיר מסיבת הסיבות על העט' וממנה לכל באי עולם, וזה הוא שאנו אומרים שהנהגת העולם הזה על פיה

13. פירוש הרקאנאטי על התורה - פרשת וירא
וגם בענין המבול זכרתי זה הענין. וגלה לנו הכתוב כי אעפ"י שבמדת הדין יהיו חייבים בא לדונם עתה גם בצירוף הרחמים. ופירוש ויאמר יי' רוצה לומר ויאמר יי' אל לבו ארדה נא ואראה במדת רחמים אל מדת הדין. ועל כן כתב לשון ירידה כענין שנאמר הנה יי' יוצא ממקומו (ישעיה כו' כא') וארז"ל יוצא ממדת רחמים ובא לך למדת הדין ואראה ברחמים הכצעקתה הבאה אלי במדת הדין עשו כלה. ובעבור כי חטא אנשי סדום היה כי קצצו בנטיעה האחרונה הנקראת צעקה כענין הנה צעקת בני ישראל באה אלי. וזהו שאמר כצעקתה של אותה ריבה והבן זה. ואם כן עשו חייבים כלייה ואם לא אדעה וארחם עליהם. כמו וירא אלהים את בני ישראל וידע אלהים שהרמז לחבור הכל מלשון וידע אדם וכן כל לשון ידיעה אצל השם יתעלה הוא דביקות והמשכה שמשפיע טובו וחסדו עליו. ואדעך בשם ואין צור בל ידעתי (ישעיה מד' ח') והבן זה:

14. ספר שושן סודות - אות תקמ - טעם שיש תקיעה לפניה ולאחריה
 ויודעי בכאן כמו וידע האדם את חוה אשתו וידע אלהים (שידיעה זו היא ענין זיווג וחיבור שהם ביסוד) וטעמו נתחברה השגחתו בם וכן נתחבר האדם באשתו.

15. בראשית פרק ג,
(ב) וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל־הַנָּחָשׁ מִפְּרִי עֵץ־הַגָּן נֹאכֵל: (ג) וּמִפְּרִי הָעֵץ אֲשֶׁר בְּתוֹךְ־הַגָּן אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ פֶּן־תְּמֻתוּן: (ד) וַיֹּאמֶר הַנָּחָשׁ אֶל־הָאִשָּׁה לֹא־מוֹת תְּמֻתוּן: (ה) כִּי יֹדֵעַ אֱלֹהִים כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע:
(ז) וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת:

16. בראשית פרק טו, יג
(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי־גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה:

17. שמות פרק לא, ג
(ג) וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל־מְלָאכָה:

18. רש"י שמות פרק לא פסוק ג
(ג) בחכמה - מה שאדם שומע מאחרים ולמד:
ובתבונה - מבין דבר מלבו, מתוך דברים שלמד:
ובדעת - רוח הקדש:

19. ספורנו שמות פרשת וארא פרק ו
(ד) וגם הקימותי את בריתי. וסבה שנית לגאולתם היא הברית שכרתי עם אבותם:
(ה) וגם אני שמעתי. וסיבה ג' לגאולתם היא ששמעתי נאקתם ותפלתם בצר להם:
ואזכור את בריתי. ובזה נעשו ראוים שאזכור להם בריתי, כענין וירא בצר להם בשמעו את רנתם, ויזכור להם בריתו (תהלים קו, מד - מה):

20. אבן עזרא - הפירוש הקצר שמות פרשת וארא פרק ו פסוק ה
(ה) ועוד שלחתיך בעבור שצעקו אלי:

21. אבן עזרא שמות (הפירוש הארוך) פרשת וארא פרק ו פסוק ה
(ה) וגם גם עוד שלחתיך בעבור שעשו ישראל תשובה וצעקו אלי:

22. פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא יז - ויהי בחצי הלילה
 ד"א משפטי צדקך על המשפטים שהבאת על המצרים במצרים, ועל צדקה שעשית עם אבותינו במצרים, שלא היו בידם (מצות) אלא שתי מצות דם פסח ודם מילה הה"ד ואעבור עלייך ואראך מתבוססת בדמייך ואומר לך בדמייך חיי (יחזקאל ט"ז ו') זה דם פסח ודם מילה.

23. מכילתא דרבי ישמעאל בא - מסכתא דפסחא פרשה ה
היה רבי מתיא בן חרש אומר הרי הוא אומר ואעבור עליך ואראך והנה עתך עת דודים (יחזקאל טז ח). הגיע שבועתו שנשבע הקדוש ברוך הוא לאברהם שיגאל את בניו ולא היה בידם מצות שיתעסקו בהם כדי שיגאלו שנאמר שדים נכונו ושערך צמח ואת ערום ועריה וגו' (שם /יחזקאל טז/ ז) ערום מכל מצות נתן להם הקדוש ברוך הוא שתי מצות דם פסח ודם מילה שיתעסקו בם כדי שיגאלו שנאמר ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך וגומר

24. אוצר המדרשים (אייזנשטיין) הלל עמוד 130
ד"א בצאת ישראל ממצרים, כשהיו ישראל במצרים היו תמהין על עצמם ואומרים אין בידינו מצוה אחת שנטפל בה שנזכה בה ליגאל, מיד אמר הקדוש ברוך הוא למשה, לך פתח אותם בדברי הלכות פסח, שנאמר החדש הזה לכם. והלא איבה היתה בינם לבין המצריים מפני הטלאים, ולא עוד אלא שבאה שעת מילה שנאמר ואעבור עליך ואראך וגו' ואומר לך בדמיך חיי ואומר לך בדמייך חיי, בדם פסח ודם מילה.

25. דרשות ר"י אבן שועיב פרשת בא אל פרעה
והנמשל הוא על ישראל כשהיו מעונין בחומר ובלבנים מלוכלכין ומושלכין בשדות נטושין ונעזבין אין דורש ואין מבקש להם זכות וצדקה שיהיו ראוין לגאולה, לפי שנטמאו בגלולי מצרים ועברו על ברית מילה, ונגלה עליהם הקדוש ברוך הוא וחמל עליהם וראה אותם בעין הרחמים ונתן להם שתי מצוות דם פסח ודם מילה, ולכן חזר שתי פעמים בדמיך חיי בדמייך חיי. ואמ' מתבוסס' בדמיך, שנתעסק באותן שתי דמים ולכן ת"י ואתגליתי למיפרקינן ארי גלי קדמי ארי אתון מענן בשעבודכון ואמרית לכון בדמא דמהולתיא אחוס עליכון, ואמרית בדם פסחא אפרוק יתכון. ומה שאמר ואעבור עליך כמו שבא בזו הפרשה ועברתי בארץ מצרים.

26. רש"י על שמות פרק יב פסוק ו

(ו) והיה לכם למשמרת - זה לשון בקור שטעון בקור ממום ארבעה ימים קודם שחיטה ומפני מה הקדים לקיחתו לשחיטתו ארבעה ימים מה שלא צוה כן בפסח דורות הי' ר' מתיא בן חרש אומר הרי הוא אומר (יחזקאל טז) ואעבור עליך ואראך והנה עתך עת דודים הגיעה שבועה שנשבעתי לאברהם שאגאל את בניו ולא היו בידם מצות להתעסק בהם כדי שיגאלו שנא' (שם) ואת ערום ועריה ונתן להם שתי מצות דם פסח ודם מילה שמלו באותו הלילה שנא' מתבוססת בדמיך (שם) בשני דמים ואומר (זכרי' ט) גם את בדם בריתך שלחתי אסיריך מבור אין מים בו ושהיו שטופים באלילים אמר להם משכו וקחו לכם משכו ידיכם מאלילים וקחו לכם צאן של מצוה:

Sunday, December 22, 2013

Audio and Essays Parashat Vaera


Audio and Essays Parashat Va'era

New Echoes of Eden Project:

Audio:
The Plague of "Frogs" and Kiddush Hashem
http://rabbiarikahn.com/audio?id=359

Knowledge In Exile (The Haftorah)
http://rabbiarikahn.com/audio?id=366
version 2 The Haftorah for Vaera - the exile of Knowledge
http://rabbiarikahn.com/audio?id=474

Moshe And Aharon
http://rabbiarikahn.com/audio?id=373

The four Expression of Redemption and the Brit Bein Habitarim
http://rabbiarikahn.com/audio?id=390

The Four Cups Of Wine
http://rabbiarikahn.com/audio?id=391

The Staff
http://rabbiarikahn.com/audio?id=400

The Exodus and Elusive Perfection
http://rabbiarikahn.com/audio?id=402

Essays:
The Fifth Cup
http://rabbiarikahn.com/writing?id=79

Frogs
http://rabbiarikahn.com/writing?id=80

Pharaoh's Heart
http://rabbiarikahn.com/writing?id=81

And His Name Will Be One

http://rabbiarikahn.com/writing?id=82

Thursday, December 19, 2013

הפסקת חשמל בשבת - חלק א'

הפסקת חשמל בשבת
הרב ארי דוד קאהן

1.    ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן שיח סעיף א' - דין הנאה ממעשה שבת
כח. שכונה גדולה שאירעה בה הפסקת חשמל בשבת, ועובדי חברת החשמל יהודים תיקנוהו בעצם יום השבת בעוה"ר, יש אומרים שמותר ליהנות בשבת מהתבשילים הנמצאים על הפלאטה, כל שיש לתלות שיש בשכונה זו חולים שיש בהם סכנה, או תינוקות, הנמצאים בבתיהם וזקוקים למכשירי חשמל שונים, ואצלם הוא ספק פיקוח נפש, והרי אי אפשר לתקן את החשמל רק לביתם בלבד. לכן מותר ליהנות מהחשמל שתוקן גם לבריאים. ויש להקל בזה גם אם התבשיל לא נתבשל כל צרכו, ועל ידי התיקון התבשיל התבשל כל צרכו. ומכל מקום המחמיר להוריד את הקדירות מעל הפלאטה כדי שלא יתחממו ויהנה ממעשה שבת, תבוא עליו ברכה, שהרי יש בדבר חילול ה' ליהנות ממלאכת יהודים שעשו כן בפרהסיא שלא התכוונו למטרת פיקוח נפש. [ילקוט יוסף שבת כרך ג' עמוד מט, ובמהדורת תשס"ד גם בעמוד תנד].
2.    תלמוד בבלי מסכת כתובות דף ס עמוד א
תניא, רבי מרינוס אומר: גונח יונק חלב בשבת. מאי טעמא? יונק - מפרק כלאחר יד, ובמקום צערא לא גזרו רבנן.
3.    רש"י מסכת כתובות דף ס עמוד א
יונק חלב - משום רפואה ורפואתו חלב עז.מפרק - הנותק דבר ממקום שגדל בו ולא מן המחובר אלא מן התלוש ותולדה דדש הוא שמפרק תבואה מקשיה (שבת דף עג:).
כלאחר יד - שאין דרך בני אדם לינק אלא לחלוב ביד.ובמקום צערא - שמצטער מכאבו.
כלאחר יד - ע"י שינוי ברגלו ומשום דאמר רב יוסף הלכה בכולהו נקט לה הכא.
4.    בית יוסף אורח חיים סימן רעו
[ה] כתוב בהגהות מרדכי פרק קמא (סי' תנב) ..., ואחר כך הביא תשובת רבינו ישראל שמתיר להתחמם כנגד מדורת הגוי הנעשה בשביל ישראל כי ראה אביו ורבינו משולם שהיו פרושים שמתחממים וכן גדולי עולם וטעמא משום דהכל חולים אצל הקור ואם אינם חולים לפחות הם מצטערים ואמרינן (כתובות ס.) גונח יונק חלב בשבת ואף על גב דמפרק כלאחר יד הוא לא גזרו ביה רבנן ולולי יתמהו עלי הייתי מתיר אפילו האמירה בפירוש כל שכן אם הגוי עצמו עושה בשביל ישראל שישראל מתחמם כנגדו והביא עוד ראיות לדבריו: ובהגהות מיימון פ"ו (אות ה) כתוב על מה שהתירו סמ"ג (ל"ת סה, כ ריש ע"ג) והתרומה (סי' רנב) לישראל ליהנות מאש שעשה גוי בעבור תינוק לחממו או לתקן לו מאכל או בשביל חולה שאין בו סכנה שנאמר מכאן דבתי החורף שהוחמו בשביל קטנים או בשביל העבדים והשפחות שאינם רוצים לישב בקור שמותרים הגדולים ליכנס וליהנות ממנו ואפילו להחם בשביל הגדולים התיר ה"ר יום טוב לומר לגוי לעשות מדורה בשבת כי הכל חולים אצל קור ואפילו אם אינם חולים מכל מקום מצטערים ומשום צערא לא גזור רבנן כדאמרינן גונח יונק חלב בשבת ורבינו שמחה אסר כדלעיל במרדכי. ומשמע שם מדברי הגהות דמהר"מג סבירא ליה דמדינא שרי אלא שבמקום שנהגו איסור ליכנס בבית החורף בשבת היה מוחה ביד השפחות שלא לחממו כלל כדברי רבינו שמחה ובמקום שלא נהגו בו איסור היה מתחמם אצל מדורה שעשה גוי לצורך ישראל, ורבינו ירוחם כתב בחלק ג' (ע:) שהר"מ כתב בתשובה וז"ל רבי יעקב מאורלינ"ש היה אומר לגוי להדליק האש ולתקנו בשבת משום דהכל חולים אצל האש לישב בקרירות אמנם במלכותינו נראה לאסור משום דברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור ואני הייתי מוחה בשפחתי שלא לחמם התנור של בית החורף פעמים ושלש והרגשתי שהיתה (מחממו) [מחממתו] בצנעא ועשיתי לו מסגרת כל ערב שבת אני סוגרו עד מוצאי שבת עכ"ל, ודבריו כמו שכתבתי בשם הגהות: וכתב רבינו ירוחם על תשובה זו וכן נראה לי באותם ארצות שאינן קרות כל כך שאסור שאינם חולים אצל האש עכ"ל. ופשוט הוא והוא הדין דאפילו בארצות הקרות ביותר אם אין (עושה) קור גדול ביום השבת שאסור כיון שאינם חולים אצל הקור באותו יום: וכן מצאתי בתשובה אשכנזית (שו"ת מהרי"ל סי' קסו) וז"ל מנהג שלי לחמם בעת שהוא קר כל כך דמצערנא אף על גב דמהר"ם עשה מסגרת לתנורו הלא הוא עצמו כתב בתשובה שסובר כדברי המתירין אלא דחשיב ליה דברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור כי כן נהגו באשכנז משום חומרא ופרישות ואם כן כיון דבזמן הזה אין שום אדם נוהג איסור אדרבה מתחזי כיוהרא ומתמיה הנוהג איסור, אבל המחממין כשאין הקור כל כך גדול וגם אין להם ילדים שמצטערים הרבה בעיני הוא איסור גדול ולית היכולת בידי לאסור ומונע אני מלהגיד לרבים דמוטב שיהו שוגגין ואל יהו מזידין עכ"ל.
5.    שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רעו סעיף ה
בארצות קרות, מותר לא"י (לח) לעשות מדורה בשביל הקטנים (לט) ומותרין הגדולים להתחמם בו, ואפי' בשביל הגדולים (מ) מותר אם הקור (מא) גדול, (מב) שהכל חולים (מג) אצל הקור; (מד) טו ולא כאותם שנוהגים היתר אף על פי (מה) שאין הקור גדול ביום ההוא.
6.    ביאור הגר"א אורח חיים סימן רעו סעיף ה
בארצות. שבת קכ"ט א' ואפי' במקום צערא לבד כמ"ש שם ק"ז א' וע"ש בתוס' ד"ה וממאי ובפ"ה דכתובות ס' א' תניא ר' מרינוס כו' וע"ש בתו' ד"ה גונח יונק כו' ועיין בהגמ"ר פ"ק דשבת סי' ק"ו שהאריך בראיות הרבה ממ"ש בפ"ז דפסחים הכל חולין כו' ומפ"ד דיבמות אבא שאול כו' ומקמי לה בצער של רעב ובפ"ב דיו"ט למכחל עינא מנכרי ופ"ג דשבת מכבין גחלים של מתכת כו' האי קוץ בר"ה כו' ופ"ג דיומא מטילין עששיות של ברזל כו' ועל כולן יש להשיב עליהן אבל ראיה ממה שהתירו למפיס מורסא וליטול את הקוץ:
7.    תלמוד בבלי מסכת שבת דף קז עמוד א
אמר שמואל: כל פטורי דשבת פטור אבל אסור, לבר מהני תלת דפטור ומותר; חדא - הא, וממאי דפטור ומותר - דקתני סיפא: למה זה דומה - לנועל את ביתו לשומרו ונמצא צבי שמור בתוכו. ואידך: המפיס מורסא בשבת, אם לעשות לה פה - חייב, אם להוציא ממנה לחה - פטור. וממאי דפטור ומותר
8.    רש"י מסכת שבת דף קז עמוד א

פטור - ומותר, דאין כאן תיקון, ורבנן נמי לא גזור בה שבות, משום צערא.