פרשת וארא התשע"ד
הרב ארי דוד קאהן Rabbi Ari Kahn
1.
שמות פרק ה, כא-כג
(כא) וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם יֵרֶא ה' עֲלֵיכֶם וְיִשְׁפֹּט אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם
אֶת־רֵיחֵנוּ בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו לָתֶת־ חֶרֶב בְּיָדָם לְהָרְגֵנוּ:
(כב) וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל־ה' וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה
זֶּה שְׁלַחְתָּנִי: (כג) וּמֵאָז בָּאתִי אֶל־פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע
לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא־הִצַּלְתָּ אֶת־עַמֶּךָ:
2.
שמות פרק ו פסוק ב
וַיְדַבֵּר
אֱלֹהִים אֶל־מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה':(ג) וָאֵרָא אֶל־אַבְרָהָם אֶל־יִצְחָק וְאֶל־יַעֲקֹב
בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם:
3.
שמות פרק א, יב-יד
(יב) וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן
יִפְרֹץ וַיָּקֻצוּ מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: (יג) וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם
אֶת־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ: (יד) וַיְמָרְרוּ אֶת־חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה
קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל־עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה אֵת כָּל־עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר־עָבְדוּ
בָהֶם בְּפָרֶךְ:
4.
שמות פרק ב, כג-כה
(כג) וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם
וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל מִן־הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל
שַׁוְעָתָם אֶל־הָאֱלֹהִים מִן־הָעֲבֹדָה: (כד) וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים
אֶת־נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת־בְּרִיתוֹ אֶת־אַבְרָהָם
אֶת־יִצְחָק וְאֶת־יַעֲקֹב: (כה) וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֵּדַע
אֱלֹהִים:
5.
שמות פרק ג, ז-י
(ז) וַיֹּאמֶר ה' רָאֹה רָאִיתִי אֶת־עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר
בְּמִצְרָיִם וְאֶת־צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹגְשָׂיו
כִּי יָדַעְתִּי אֶת־ מַכְאֹבָיו: (ח) וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם
וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן־הָאָרֶץ הַהִוא אֶל־אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל־אֶרֶץ זָבַת חָלָב
וּדְבָשׁ אֶל־מְקוֹם הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי
וְהַיְבוּסִי: (ט) וְעַתָּה הִנֵּה צַעֲקַת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל בָּאָה אֵלָי
וְגַם־רָאִיתִי אֶת־הַלַּחַץ אֲשֶׁר מִצְרַיִם לֹחֲצִים אֹתָם: (י) וְעַתָּה
לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל־פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת־עַמִּי בְנֵי־יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם:
6.
שמות פרק ה, יב
(יב) וַיָּפֶץ הָעָם בְּכָל־אֶרֶץ מִצְרָיִם לְקֹשֵׁשׁ
קַשׁ לַתֶּבֶן:
7.
שמות פרק ו, ג-ח
(ג) וָאֵרָא אֶל־אַבְרָהָם אֶל־יִצְחָק וְאֶל־יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי
וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם: (ד) וְגַם הֲקִמֹתִי אֶת־בְּרִיתִי אִתָּם
לָתֵת לָהֶם אֶת־אֶרֶץ כְּנָעַן אֵת אֶרֶץ מְגֻרֵיהֶם אֲשֶׁר־גָּרוּ בָהּ: (ה) וְגַם
אֲנִי שָׁמַעְתִּי אֶת־נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מִצְרַיִם מַעֲבִדִים
אֹתָם וָאֶזְכֹּר אֶת־בְּרִיתִי: (ו) לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי־יִשְׂרָאֵל אֲנִי
ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי
אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים
גְּדֹלִים: (ז) וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים
וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם:
(ח) וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת־יָדִי לָתֵת
אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי
ה':
8.
ספר בת עין - פרשת
שמות Rabbi Avraham Dov of Avrush d.1840
...ונוכל
להבין ענין בחינת דעת על דרך זה, היינו שבחינת דעת הוא בחינת התחברות
חסדים וגבורות (ע"ח שכ"א פ"ב),
9.
רמב"ן שמות פרשת שמות
פרק ב פסוק כה
(כה) וירא אלהים את בני ישראל - פירש רבי אברהם כי ראה החמס
שהיו מצרים עושים להם בגלוי, וידע אלהים העשוי להם בסתר. ורש"י
פירש וידע אלהים, נתן עליהם לב ולא העלים עינו מהם. ונכון הוא על דרך הפשט, כי בתחילה
היה מסתיר פניו מהם והיה לאכול, ועתה שמע אלהים נאקתם וראה אותם, לומר שלא הסתיר פניו
עוד מהם וידע את מכאובם וכל הנעשה להם ואת כל הצריך להם. והאריך הכתוב להזכיר טענות
רבות בגאולתם, וישמע אלהים את נאקתם, ויזכור אלהים את בריתו, וירא אלהים, וידע אלהים,
כי ידעתי את מכאוביו (להלן ג ז), כי אף על פי שנשלם הזמן שנגזר עליהם לא היו ראויים
להגאל, כמו שמפורש על ידי יחזקאל (יחזקאל כ ח), אלא מפני הצעקה קבל תפלתם ברחמיו:
ועל
דרך האמת יש בכתוב הזה סוד גדול מסתרי התורה, לומר כי עלה ענויים למאור
פניו וקרב אותם אל הדעת, כענין בקרב שנים תודיע ברגז רחם תזכור (חבקוק ג ב). ולכן
יאריך הכתוב בזה אחרי שאמר כבר וישמע אלהים, ויזכר אלהים, ונתפרש הפסוק הזה במדרשו
של רבי נחוניא בן הקנה (ספר הבהיר אות עו), תבינהו משם:
10. ספר
הבהיר - המיוחס לרבי נחוניא בן הקנה ז"ל
עו.
ומאי (חבקוק ג' ב) בקרב שנים תודיע, כך אמר ידעתי שאתה האל הקדוש דכתיב (שמות ט"ו
יא) מי כמוכה נאדר בקדש, וקדש בך ואתה בקדש, ואעפ"כ בקרב שנים תודיע, ומאי תודיע,
תרחם, כד"א (שם ב' כה) וירא אלהים את בני ישראל וידע אלהים, מאי וידע,
משל למה"ד למלך שהיתה לו אשה נאה והעמיד ממנה בנים, וחיבבם וגדלם. ויצאו לתרבות
רעה שנאם ושנא אמם. חזרה אמם אליהם ואמרה בני למה אתם עושים כך שאביכם שונא אותי ואתכם,
עד שנחמו וחזרו לעשות רצון אביהם, ראה אביהם כך, אהבם כבתחילה וזכר אמם הה"ד
(שם) וירא אלהים וגו' וידע וגו', וכתיב (חבקוק שם) ובקרב שנים תודיע:
11. פירוש
אוצר השם לספר יצירה - פרק א
ודע
כמו וידע אלהים, וידע אדם, ענין חבור
12. ספר
מאירת עינים לר' יצחק דמן עכו - פרשת ואתה תצוה
"ואם כן יש בעניין סוד גדול" מקצת סוד זה כתבתי בסדר וירא.
ומה שהזכיר הר' ז"ל פשט "כפי פשט הדבר", ואח"כ אמר "אבל הוא
כעניין שאמר הכתוב וכו'", רמז סוד העניין כי האדם תכלית כוונת הבראו בעולם הזה
אינו להנאת גופו וטובתו בעולם הזה בלבד, אלא לדעת את בוראו, וגם חכמי המחקר מודים בזה.
וסוד הידיעה מלשון הכתוב (שמות ב') וידע אלהים, (בראשית ד') וידע אדם, שהוא המשכת
שפע ברכה אל העט', כי בכח צדיקי ישראל היודעים סוד היחוד, ובכח מעשיהם הטובים שבקרבנות
ותפילה דתפילה כנגד תמידים תקנום (ברכות כ"ו ע"ב), בכוונתם ההגונה הזכה והטהורה,
ובמחשבתם הצלולה הקשורה למעלה למעלה מכל הברכות, נמשך ומשתלשל כח רצון וחיים וברכה
אור בהיר צח ומזהיר מסיבת הסיבות על העט' וממנה לכל באי עולם, וזה הוא שאנו אומרים
שהנהגת העולם הזה על פיה
13. פירוש
הרקאנאטי על התורה - פרשת וירא
וגם
בענין המבול זכרתי זה הענין. וגלה לנו הכתוב כי אעפ"י שבמדת הדין יהיו חייבים
בא לדונם עתה גם בצירוף הרחמים. ופירוש ויאמר יי' רוצה לומר ויאמר יי' אל לבו ארדה
נא ואראה במדת רחמים אל מדת הדין. ועל כן כתב לשון ירידה כענין שנאמר הנה יי'
יוצא ממקומו (ישעיה כו' כא') וארז"ל יוצא ממדת רחמים ובא לך למדת הדין
ואראה ברחמים הכצעקתה הבאה אלי במדת הדין עשו כלה. ובעבור כי חטא אנשי סדום היה
כי קצצו בנטיעה האחרונה הנקראת צעקה כענין הנה צעקת בני ישראל באה אלי. וזהו שאמר כצעקתה
של אותה ריבה והבן זה. ואם כן עשו חייבים כלייה ואם לא אדעה וארחם עליהם. כמו וירא
אלהים את בני ישראל וידע אלהים שהרמז לחבור הכל מלשון וידע אדם וכן כל לשון ידיעה אצל
השם יתעלה הוא דביקות והמשכה שמשפיע טובו וחסדו עליו. ואדעך בשם ואין צור בל ידעתי
(ישעיה מד' ח') והבן זה:
14. ספר
שושן סודות - אות תקמ - טעם שיש תקיעה לפניה ולאחריה
ויודעי בכאן כמו וידע האדם את חוה
אשתו וידע אלהים (שידיעה זו היא ענין זיווג וחיבור שהם ביסוד) וטעמו נתחברה השגחתו
בם וכן נתחבר האדם באשתו.
15. בראשית
פרק ג,
(ב) וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל־הַנָּחָשׁ מִפְּרִי עֵץ־הַגָּן נֹאכֵל:
(ג) וּמִפְּרִי הָעֵץ אֲשֶׁר בְּתוֹךְ־הַגָּן אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ
וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ פֶּן־תְּמֻתוּן: (ד) וַיֹּאמֶר הַנָּחָשׁ אֶל־הָאִשָּׁה לֹא־מוֹת
תְּמֻתוּן: (ה) כִּי יֹדֵעַ אֱלֹהִים כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ
עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע:
(ז)
וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ
עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת:
16. בראשית
פרק טו, יג
(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי־גֵר יִהְיֶה
זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה:
17. שמות
פרק לא, ג
(ג) וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת
וּבְכָל־מְלָאכָה:
18. רש"י
שמות פרק לא פסוק ג
(ג) בחכמה - מה שאדם שומע מאחרים ולמד:
ובתבונה
- מבין דבר מלבו, מתוך דברים שלמד:
ובדעת
- רוח הקדש:
19. ספורנו
שמות פרשת וארא פרק ו
(ד) וגם הקימותי את בריתי. וסבה שנית לגאולתם היא הברית שכרתי עם אבותם:
(ה) וגם אני שמעתי. וסיבה ג' לגאולתם היא ששמעתי נאקתם ותפלתם
בצר להם:
ואזכור
את בריתי. ובזה נעשו ראוים שאזכור להם בריתי, כענין וירא בצר להם בשמעו את רנתם, ויזכור
להם בריתו (תהלים קו, מד - מה):
20. אבן
עזרא - הפירוש הקצר שמות פרשת וארא פרק ו פסוק ה
(ה) ועוד שלחתיך בעבור שצעקו אלי:
21. אבן
עזרא שמות (הפירוש הארוך) פרשת וארא פרק ו פסוק ה
(ה) וגם גם עוד שלחתיך בעבור שעשו ישראל תשובה וצעקו אלי:
22. פסיקתא
רבתי (איש שלום) פיסקא יז - ויהי בחצי הלילה
ד"א משפטי
צדקך על המשפטים שהבאת על המצרים במצרים, ועל צדקה שעשית עם אבותינו במצרים, שלא
היו בידם (מצות) אלא שתי מצות דם פסח ודם מילה הה"ד ואעבור עלייך ואראך מתבוססת
בדמייך ואומר לך בדמייך חיי (יחזקאל ט"ז ו') זה דם פסח ודם מילה.
23. מכילתא
דרבי ישמעאל בא - מסכתא דפסחא פרשה ה
היה
רבי מתיא בן חרש אומר הרי הוא אומר ואעבור עליך ואראך והנה עתך עת דודים
(יחזקאל טז ח). הגיע שבועתו שנשבע הקדוש ברוך הוא לאברהם שיגאל את בניו ולא היה
בידם מצות שיתעסקו בהם כדי שיגאלו שנאמר שדים נכונו ושערך צמח ואת ערום ועריה וגו'
(שם /יחזקאל טז/ ז) ערום מכל מצות נתן להם הקדוש ברוך הוא שתי מצות דם פסח ודם
מילה שיתעסקו בם כדי שיגאלו שנאמר ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך וגומר
24. אוצר
המדרשים (אייזנשטיין) הלל עמוד 130
ד"א
בצאת ישראל ממצרים, כשהיו ישראל במצרים היו תמהין על עצמם ואומרים אין בידינו מצוה
אחת שנטפל בה שנזכה בה ליגאל, מיד אמר הקדוש ברוך הוא למשה, לך פתח אותם בדברי הלכות
פסח, שנאמר החדש הזה לכם. והלא איבה היתה בינם לבין המצריים מפני הטלאים, ולא עוד
אלא שבאה שעת מילה שנאמר ואעבור עליך ואראך וגו' ואומר לך בדמיך חיי ואומר לך בדמייך
חיי, בדם פסח ודם מילה.
25. דרשות
ר"י אבן שועיב פרשת בא אל פרעה
והנמשל
הוא על ישראל כשהיו מעונין בחומר ובלבנים מלוכלכין ומושלכין בשדות נטושין ונעזבין אין
דורש ואין מבקש להם זכות וצדקה שיהיו ראוין לגאולה, לפי שנטמאו בגלולי מצרים ועברו
על ברית מילה, ונגלה עליהם הקדוש ברוך הוא וחמל עליהם וראה אותם בעין הרחמים ונתן להם
שתי מצוות דם פסח ודם מילה, ולכן חזר שתי פעמים בדמיך חיי בדמייך חיי. ואמ' מתבוסס'
בדמיך, שנתעסק באותן שתי דמים ולכן ת"י ואתגליתי למיפרקינן ארי גלי קדמי ארי אתון
מענן בשעבודכון ואמרית לכון בדמא דמהולתיא אחוס עליכון, ואמרית בדם פסחא אפרוק יתכון.
ומה שאמר ואעבור עליך כמו שבא בזו הפרשה ועברתי בארץ מצרים.
26. רש"י
על שמות פרק יב פסוק ו
(ו) והיה לכם למשמרת - זה לשון בקור שטעון בקור ממום ארבעה ימים קודם
שחיטה ומפני מה הקדים לקיחתו לשחיטתו ארבעה ימים מה שלא צוה כן בפסח דורות הי' ר'
מתיא בן חרש אומר הרי הוא אומר (יחזקאל טז) ואעבור עליך ואראך והנה עתך עת דודים הגיעה
שבועה שנשבעתי לאברהם שאגאל את בניו ולא היו בידם מצות להתעסק בהם כדי שיגאלו שנא'
(שם) ואת ערום ועריה ונתן להם שתי מצות דם פסח ודם מילה שמלו באותו הלילה שנא' מתבוססת
בדמיך (שם) בשני דמים ואומר (זכרי' ט) גם את בדם בריתך שלחתי אסיריך מבור אין מים
בו ושהיו שטופים באלילים אמר להם משכו וקחו לכם משכו ידיכם מאלילים וקחו לכם צאן של
מצוה:
No comments:
Post a Comment